2013. november 13., szerda

Vaníliás, citromos kalács





Hideg, esős idő. Utálom. Ennél már csak azt utálom jobban, hogy a frissen vágott és festett frizurám (odalett szőkeségem, hajkímélési célzattal visszabarnultam egy időre), csapzott és csatakos lett, mire a fodrászüzletből elértem az autóig (volt vagy 10 lépés a távolság). Elkeskenyedett kedvemet muszáj volt valamivel kúrálni. Mire hazaértem, ki is találtam, hogy én bizony citromos kalácsot fogok készíteni (miért? tudom, hogy klisés, de a sárga szín eszembe juttatja a nyarat). Nem kellett nagyon keresgélnem a receptek között, mert még nyáron sütöttem egy ilyen kalácsot (csak a képek rajta maradtak az egyik tönkrement fényképezőgépet), úgy döntöttem, ideje újrázni. Gyorsan meg is találtam, amit kerestem Babette-nél, gyorsan el is készült, és vacsorára már a friss, illatos kalácsot habzsoltam almavajjal megkenve. Felséges volt!


Vaníliás, citromos kalács
Hozzávalók:
- 50 dkg liszt
- 2,5 dl tej
- 5 dkg élesztő
- 6 dkg olvasztott vaj
- 6 dkg cukor
- 2 cs vaníliás cukor
- 2 tojás
- 1 tojássárgája
- 1 tk só
- 1 citrom reszelt héja
Elkészítés:
tejet mikróban meglangyosítjuk. Hozzáadunk egy tk cukrot, belemorzsoljuk az élesztőt, hagyjuk felfutni.
Egy nagy tálba tesszük a lisztet, mehet mellé a cukor, a vaníliás cukor, az olvasztott vaj, a tojások, a tojás sárgája, a só, a citrom héja és a tejes élesztő. Begyúrjuk a tésztát, tiszta konyharuha, langyos hely, fél óra kelesztés.
Ha megvan, három részre osztjuk a tésztát, lisztezett felületen hosszú rudat sodrunk a tésztadarabokból, összefonjuk őket, vajazott, lisztezett gyümölcskenyérformába tesszük, újra konyharuha, újra fél óra kelesztés.
És már csak annyi a teendőnk, hogy 180 fokra előmelegített sütőbe toljuk a tésztát, és kb. fél óra alatt készre sütjük (tűpróba!). Amint langyosra hűlt (de legalább nem tűzforró..), szeleteljük, megkenjük lekvárral, almavajjal, vagy bármivel ami tetszik, és irigyeljük magunkat, hogy milyen jó nekünk, mert nem odakint ázunk, hanem idebent falatozzuk ezt a finom kalácsot.
Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése