2013. szeptember 24., kedd

Eperlekváros, nutellás kelt golyók


Eperlekvárral álmodtam. Van, aki filmszínészekről álmodik (én alapvetően nem, de Benedict Cumberbatch azért erősen határeset), nekem ez jutott. És mivel az elvem az, hogy az álmainkat valóra kell váltanunk (és szépen haladok a bakancslistámon..), ezúttal sem az volt a kérdés, hogy megvalósítom-e,  hanem az, hogy a szép álom milyen formában fog manifesztizálódni. Sütiben ezúttal nem gondolkodtam (ilyen is előfordul, bizony!), gyorsan eljutottam a péksüti ötletéig. És, mivel véletlenek nincsenek, ebéd közbeni facebookozás közben a szemembe ötlött Barbi receptje, ezt égi jelnek véltem, és ezzel az eperlekvár sorsa eldőlt.
És mivel az eperlekvár mellett a spájzban ott árválkodott egy kevés nutella is, úgy éreztem, eljött a pillanat, hogy érzékeny búcsút vegyek mindkettőjüktől. Bús lelkemet vidámította, hogy átlényegülvén ízük sokáig ott fog leledzeni gasztronómiai emlékezetemben.

Eperlekváros, nutellás kelt golyók
Hozzávalók:
- 20 dkg sima liszt
- 20 dkg rétes liszt
- 10 dkg teljes kiőrlésű liszt
- 1 egész tojás
- 1 tojássárgája
- 5 dkg élesztő (az eredeti receptben ennek a fele található, de én jellemző módon nem figyeltem, és az egész csomag élesztőt belemorzsoltam a tejbe. Semmi baja nem lett a tésztának)
- 3 dl tej
- 4 ek cukor
- 1 csipet só
- 5 dkg olvasztott vaj
Töltelék:
- eperlekvár
- nutella
Elkészítés
A tejet mikróban meglangyosítjuk, egy kiskanál cukrot hozzákeverünk, belemorzsoljuk az élesztőt, és megvárjuk, hogy felfusson.
A liszteket egy nagy tálba mérjük. Hozzáadjuk a cukrot, a csipet sót, az elkevert tojást, és a tejes-élesztős folyadékot és az olvasztott vajat. Ruhaujj feltűr, tésztát megdagaszt. Tiszta konyharuhával letakar, egy órát langyos helyen keleszt.
Egy 26 cm-es tortaforma aljába sütőpapírt teszünk.
Ha a tészta megkelt, lisztezett felületen átgyúrjuk, két részre osztjuk, kinyújtjuk. Késsel négyzeteket vágunk belőlük (nekem még soha nem sikerült szabályos alakzatokat létrehoznom, de nem görcsölök ezen), a közepükbe egy - egy kiskanál eperlekvárt, nutellát (vagy bármi mást, amihez kedvünk van) teszünk. Gombócokat formálunk belőlük, és belesorakoztatjuk őket a tortaformába. Olvasztott vajjal megkenjük őket, majd konyharuhával letakarva 15 percig kelesztjük.
Hideg sütőbe toljuk, 180 fokon kb. fél óra alatt készre sütjük (Tűpróba!)
Gyors, különleges, isteni finom! Mi kell még? Egy pohár tej vagy kakaó, néhány szelet ebből a finomságból és már készen is van a tökéletes reggeli/vacsora.
Jó étvágyat!

2 megjegyzés: