2014. február 11., kedd

Sütőtökös briós narancslekvárral

Sokáig idegenkedtem a sütőtöktől. Nem tudom az okát, egyszerűen csak kerültem a vele való kulináris találkozást. Aztán tavasszal egy torta miatt győzött a kíváncsiságom, és rájöttem, hogy eddig tévedésben leledztem: a sütőtök nagyon finom! Eldöntöttem, hogy idén elkezdek kísérletezni vele.
A zöldségesnél nagyon szép sütőtököt láttam, ezért éppen elkezdtem recept után kutatni, amikor szembejött velem a facebookon ildikokkinál. Szerelem volt első látásra, alig vártam, hogy nekiállhassak a sütésnek. Mindenkinek csak ajánlani tudom ezt a receptet, isteni finom!

Sütőtökös briós narancslekvárral
Hozzávalók:
- 50 dkg liszt
- 25 dkg tökpüré (na, ezt nem volt sima összehozni, kénytelen voltam a saját tapasztalatomból megtanulni, hogy a sütőtököt előbb meg kell főzni, és csak utána lehet pürésíteni)
-  8 dkg porcukor
- 7 dkg vaj
- 2 dl tej
- 3 dkg élesztő
- 1 tojás (sárgája a tésztába, fehérje a tetejére)
- egy csipet só
- 1 tk vanília aroma
- 20 dkg narancslekvár
- jégcukor a szóráshoz
Elkészítés:
Nekem a legnagyobb sokk a sütőtökpüre elkészítése okozta. Mivel még nincs túl sok tapasztalatom vele, ezért szépen meghámoztam, felkockáztam, és ráeresztettem a botmixert. És jól meglepődtem, mert nem bírt vele a masina. Először teljesen kétségbe estem, aztán eszembe jutott, hogy répapürét már készítettem, és ahhoz meg kellett főzni a répet, utána kellett pépesíteni. Gondoltam, kipróbálom most is ezt a metódust, végülis van még sütőtök, egy próbát megér. Víz gázra fel, sütőtök bele, puhára főz, leszűr, csont nélkül pürésít. Vállveregetés, örülés, aztán vissza a péksütihez.
A tejet meglangyosítjuk a mikróban, hozzáadunk egy kis kanál cukrot, belemorzsoljuk az élesztőt, hagyjuk felfutni.
A lisztet egy nagy tálba tesszük, hozzáadjuk a kihűlt tökpürét, a cukrot, a sót, a puha vajat, a tojás sárgáját, a vanília aromát, végül az élesztős tejet. Bedagasztjuk a tésztát. Eléggé lágy lesz a tészta, nem kell kétségbe esni, ez a jó állag. Tiszta konyharuha, meleg hely, egy óra pihi.
Ha megkelt a tészta, 10 részre osztjuk. A gombócokat lisztezett felületen kis téglalappá nyújtjuk, majd vékonyan (én inkább vastagon, de ez ízlés kérdése) megkenjük lekvárral. A tésztát bejgliszerűen feltekerjük, majd csiga alakban felcsavarjuk, és a tészta alját aláhajtjuk.
Sütőpapírral bélelt tepsibe sorakoztatjuk a briósokat, lekenjük a tojásfehérjével, megszórjuk jégcukorral. Tiszta konyharuha, fél óra kelesztés.
Már csak annyi a teendőnk, hogy 180 fokra előmelegített sütőbe toljuk a briósokat, és kb. 20 perc alatt készre sütjük. Előre szólok, hogy mennyei illatok fognak terjengeni a konyhában, és nagyon nehéz lesz kivárni, amíg langyosra hűlnek a briósok! Szavaim nincsenek rá, mennyire finomak a kicsikék, ezt bizony enni kell!

Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése