2014. június 29., vasárnap

Ribizlis-kakaós rácsos


Már régen elhatároztam az idei nyári gasztro programomat: megtanulok rendesen pitét sütni. Elég komoly problémáim vannak ugyanis a műfajjal, konkrétan mindig szénné égetem a tésztát, el nem tudom mondani, hányszor vágtam bele a kukába válogatott szidalmak közepette a rommá szenesedett sütit a kukába. Nem tudtam rájönni, hogy mi lehet a probléma, ennél sokkal bonyolultabb desszerteket is sikerrel abszolváltam, és mivel nem nem tűröm túl jól a kudarcot, ezért inkább hanyagoltam a pitesütést. Ámde nemrégen végignéztem a Mautner Zsófi szakácskönyvéhez mellékelt CD-t, és azonnal rájöttem, hol a gond. Túlgyúrtam a tésztát, és túl sok lisztet használtam a nyújtásnál, ennyi. Mivel ezek könnyen orvosolható hibák, ezért minél gyorsabban tesztelni akartam újdonsült tudományomat. Amikor a SPAR-ban gyönyörű ribizlit sikerült vennem, azonnal eszembe jutott, hogy a Stahl magazin nyári számában láttam egy ínycsiklandozó ribizlis pite receptet, ezért nem haboztam sokat, azonnal nekiálltam a sütinek. Meglepően gyorsan haladtam, alig győztem kivárni a másnap reggelt, hogy megkóstolhassam végre a művemet, és nagy volt az öröm, mert isteni finom lett! Pitére fel!

Ribizlis-kakaós rácsos
Hozzávalók:
Tésztához:
- 25 dkg liszt
- 3 ek kakaópor
- 5 dkg cukor
- 1/4 tk só
- 15 dkg hideg vaj
- 1 tojássárgája
- 1 dl tejszín
Töltelékhez:
- 50 dkg ribizli
- 15 dkg cukor
Egyebek:
- a piteformához vaj
- a nyújtáshoz kevés liszt
- a kenéshez 1 tojássárgája
Elkészítés:
Végy egy nagyobb tálat. Tedd bele (stréberek szitálhatják is) a lisztet, a kakaót, a cukrot és a sót. Vágd apró kockákra a vajat és kis kezeddel morzsold össze a lisztes keverékkel.
Egy kis tálban keverd el a tojássárgáját a tejszínnel, add hozzá a nagyobb tálban lévő többi cucchoz. Ismét gyúrhatsz karra, mert kézzel kell gyorsan összegyúrni a tésztát, amelyet bucira kell formázni, el kell osztani kétfelé,  1/3-2/3 részben. Ragadj folpackot, mindkét tésztát csomagold be, és tedd a hűtőbe, amíg elkészíted a tölteléket.
Előtte azonban melegítsd elő a sütőt 180 fokra, és vajazz ki egy piteformát.
A töltelékhez először elvégezzük azt a nem túl szívderítő feladatot, hogy leszemezzük a ribizlit: egy kézbe a ribizlifürt, a másikkal gyorsan lesöpörjük a szemeket az ágról. Ezzel a művelettel jól el lehet lenni, ezért célszerű valami jó zenét hallgatni vagy filmet nézni közben. De egyszer ennek a megpróbáltatásnak is vége lesz, és már csak annyi a  dolgunk, hogy egy nagyobb lábosba öntjük a ribizliszemeket, ráborítjuk a cukrot, felrakjuk a tűzre, és addig főzzük kevergetve, amíg a szemek összetöppednek, és a leve kissé besűrűsödik. (kb. 10 perc).
Elővesszük a nagyobbik rész tésztát a hűtőből, kevés liszttel behintett felületen kör alakúra nyújtjuk, majd a piteformába nyomkodjuk úgy, hogy a forma peremét is befedje. Az alját villával megszurkáljuk, és már mehet is a sütőbe, ahol kb. 10 perc alatt elősütjük.
Közben a kisebb tésztadarabot is kinyújtjuk, majd derelyevágóval csíkokat vágunk belőle.
A tésztát kivesszük a sütőből, rásimítjuk a ribizlis tölteléket, majd a tésztacsíkok egyik felét a tetejére fektetjük, a másik felét pedig keresztirányban, rácsszerűen igazítjuk rá a sütire.
A rácsokat tojássárgájával megkenjük, majd a formát visszatoljuk a sütőbe, és kb. 20 perc alatt készre sütjük (tűpróba!). Ha kihűlt, szeleteljük és habzsoljuk.

Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése