2012. november 11., vasárnap

Ez nem édes!

Tényleg nem az, ez bizony sós! Gondolom, már feltűnt, hogy rettenetesen édesszájú vagyok (nálunk ez családi vonás, vagyis a gének tehetnek róla, nem én!), a legritkább alkalommal sütök sósat. De EBBE a receptbe azonnal beleszerettem. Miért is? A kalácsban megbújó "zöldségek" miatt. Nálunk egy kalács csak édes volt eddig: kakaós, diós, mákos, stb, el sem tudtam képzelni sósan. Eddig. Aztán megláttam a kis zöld csíkokat a kalácsban, és azonnal kitört rajtam a süthetnék. Én már csak ilyen vagyok..
A kalácsról csak azt tudom mondani nemes egyszerűséggel, hogy istenkirály, nem semmi adagot pusztítottam el belőle ma reggelire. Nem lesz hosszú életű ez sem.. Tanulság: érdemes elkalandozni a megszokott ízektől, mert nagyon jó dolgok sülhetnek ki belőle!

Zöldfűszeres kalács
Hozzávalók:
Tésztához:
- 3 dl tej (nekem kicsit több kellett hozzá, de ez természetesen lisztfüggő)
- 1 ek cukor
- 5 dkg élesztő
- 70 dkg liszt
- 1 egész tojás
- 1 tojás sárgája
- 1 tk só
Krémhez:
- 25 dkg puha vaj (puhításhoz a mikró a megfelelő eszköz: kimérjük a vajat egy kis tálkába, és a mikróban melengetjük a megfelelő állag eléréséig)
- 1 ek szárított petrezselyem
- 1 ek szárított bazsalikom
- 1 ek szárított oregáno (bármilyen zöldfűszer lehet, én most ezeket emeltem le először a polcról)
- 1 tk só
Elkészítés
A tejet mikróban meglangyosítjuk, hozzákeverjük az 1 ek cukrot, belemorzsoljuk az élesztőt, és türelmesen megvárjuk, amíg felhabosodik (persze lehet türelmetlenül is várni, de attól nem fog gyorsabban felfutni, úgyhogy nincs sok értelme..). Aztán a liszthez hozzáadunk minden hozzávalót, bedagasztjuk a tésztát. Letakarjuk egy konyharuhával, és elküldjük csicsikálni kábé fél órára. 
Ha megkelt, elkészítjük a roppant bonyolult krémet: összekeverünk minden hozzávalót.
A tésztát elfelezzük (természetesen lehet két kisebb kalács helyett egy nagyot készíteni, akkor nem kell felezni), a fél adagot lisztezett felületen kinyújtjuk, majd megkenjük a krém felével. Feltekerjük, három részre vágjuk, és összefonjuk. Sütőpapírral bélelt tepsibe vagy formába tesszük, kb. 20 percet pihentetjük, majd lekenjünk tojással, és 180 fokra előmelegített sütőben fél óra alatt készre sütjük és közben ájuldozunk a konyhát elárasztó csodás illatoktól.

Jó étvágyat!

3 megjegyzés:

  1. Eperkalács (lelőhely: A magyar úri család konyhája c.)Kicsit strapás, de megéri

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. hűha, ez izgalmasan hangzik, utánanézek! Köszönöm!

      Törlés
  2. Szerintem tetszeni fog. én a booklinál rendeltem meg, de láttam máshol is.

    VálaszTörlés