2012. november 30., péntek

Egy kis majomkodás

Ti is szoktatok úgy járni, hogy a süti  nevébe szerettek bele annyira, hogy azonnal a sütő felé veszitek az irányt, és megsütitek? Én így jártam ezzel a szépséggel. Limara oldalán kutakodtam reggeli ötlet ügyében, amikor szembejött velem EZ a recept. Majomkenyér, mi lehet ez? Igazából egy fahéjas kalács, a nevére vonatkozóan két elmélet is létezik: az emberek úgy viselkednek, mint a majmok, amikor megérzik a mennyei fahéj illatot, illetve az elnevezés a kinézetére vonatkozik, állítólag hasonlít a majomkenyérfához. Rákerestem a neten a majomkenyérfára (sok eszem van, mi?, de én mindig mondom, hogy még messze nem nőttem fel..) , a talált képek alapján a második magyarázatot elvetném, marad az első, tehát akkor teszteljük a majomkérdést magunkon (hihetetlenül kreatív tudok lenni, ha azt kell megmagyarázni, hogy miért muszáj valami fincsit sütni, ugye?). Nos, a "tudományos" kísérlet a következő eredményt hozta: a fahéj illata olyan bódító volt, hogy szokásomtól eltérően elég gyakran nyitogattam a sütőt és néztem, hogy mikor lesz már végre készen a kalács, és természetesen nem vártam meg, hogy kihűljön, hanem azonnal megkóstoltam, aztán újra és újra..

Majomkenyér
Hozzávalók
 - 50 dkg finomliszt
- csipet só
- 1 tojás
- 3 dl tej
- 5 dkg olvasztott vaj
- 3 ek cukor
- 2,5 dkg élesztő
Töltelék:
 - 1 csésze barnacukor
- 2 tk fahéj
- 1 csésze olvasztott vaj
Elkészítés:
A tejet meglangyosítjuk, kis cukrot keverünk hozzá, felfuttatjuk benne az élesztőt. A liszthez hozzáadunk minden hozzávalót és bedagasztjuk a tésztát. Konyharuha a tetejére, duplára keleszt (kb. fél óra).
Ha megkelt, lisztezett felületen téglalap alakúra nyújtjuk (nem kell vékonyra), majd darabokra vágjuk (tetszés szerint, attól függően, hogy mekkora gombócokat szeretnénk, én tartottam magam Limara 8x8-as módszeréhez).
A töltelékhez a barnacukrot és a fahéjat összekeverjük, a vajat megolvasztjuk, és két külön tálkába tesszük őket.
Egy kuglófformát ecset segítségével kikenünk olvasztott vajjal. 
És akkor most jöhet a játék: a kis tésztadarabokat gombóccá sodorjuk a kezünkben, majd először olvasztott vajba, aztán fahéjas cukorba forgatjuk és laza csuklóval belehajítjuk a kuglófformába. Én istenien szórakoztam, amíg minden gombóc elfoglalta az őt megillető helyet a kuglófformában (nem vagyok gyerekes, áh,  dehogy..). Ha maradt a végén cukor és vaj (nekem nem maradt), akkor azt összekeverjük, és a tészta tetejére öntjük. Miután kigyönyörködtük magunkat a saját magunk alkotta gombóchalomban, ismét konyharuhát kerítünk, ráterítjük, és kb. félórát kelesztjük. Aztán már csak annyi a dolgunk, hogy 180 fokra előmelegített sütőbe toljuk, és kb. 40 perc alatt készre sütjük. Előre szólok, az a 40 perc nagyon hosszú tud lenni, mert azonnal elkezd áramlani a sütőből a fahéj mennyei illata...
Jó étvágyat!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése