2014. november 25., kedd

Sáfrányos Luca-napi tekercs (Lussekatt)



Egészen addig a percig biztos voltam abban, hogy kókuszos kuglófot fogok sütni, ameddig végig nem lapoztam az új Stahl-magazint. Azonnal beleszerettem egy gyönyörű fotóba, amely egy mazsolás dupla csigaszerűséget ábrázolt, Kíváncsian olvastam el, milyen péksütihez van szerencsém. Luca napján Svédországban megválasztják a legszebb lányokat, ők lesznek a Lucák. Ilyenkor a lányok fejükön gyertyakoronával, énekelve érkeznek az ünnepségre. Az 1300-as évekből eredő szokás alapja, hogy ez az ünnep közel esik a téli napfordulóhoz, ezért Lucia hozza a feltámadó fényt (latinul: lux), az egyre hosszabbodó nappalokat. A sütemény dupla spirál formája a napéjegyenlőség jelképe, egyben az örökös születés és elmúlás szimbóluma. A tésztában lévő sáfrány szintén az eljövő fényt jelképezi. Nos, miután jól kikupálódtam a finomság történetéből, nem maradt más hátra, mint azonnal nekiállni a sütésnek. Még jó, hogy volt otthon sáfrány, ezért semmi akadálya nem volt a hirtelen ötlet megvalósításának. Nem csalódtam, mennyei vacsora lett belőle!


Sáfrányos Luca-napi tekercs (Lussekatt)


Hozzávalók:
- 15 dkg vaj
- 5 dl tej
- 5 dkg friss élesztő
- 1 zacskó sáfrány 
- 85 dkg liszt
- 12 dkg cukor
- 1/2 tk só
- 1 tojás + 1 tojás a kenéshez
- 64 szem forró vízbe áztatott mazsola a díszítéshez (számolta a halál, szemmérték volt, aztán a végén, még hozzáadtam, ami még hiányzott:-))
Elkészítés:
A tésztához  a vajat éppen csak folyósra olvasztjuk egy lábosban takaréklángon, majd lehúzzuk a tűzről, és hozzáadjuk a hideg tejet meg a sáfrányt. A langyos folyadékba belemorzsoljuk az élesztőt, és kézi habverővel simára keverjük benne.
Egy nagy tálba tesszük a lisztet (stréberek szitálhatják is). Hozzáadjuk a cukrot, a sót, a tojást és végül az élesztős tejet. Ruhaujj feltűr, tésztát bedagaszt, tiszta konyharuhával letakar, egy órára meleg helyre helyez. 
A megkelt tésztát lisztezett felületen átgyúrjuk, 32 darabra vágjuk. A darabokból hosszú rudat sodrunk, és a közepükről indítva a rudak egyik felét jobbra, a másik felét balra tekerjük meg spirál alakban (kevéssé bonyolultan fogalmazva: a rúd két végét egyszerre elkezdjük csigaszerűen tekerni). Sütőpapírral borított tepsibe sorakoztatjuk a dupla csigákat, megkenjük a felvert tojással. A sütemények megtekert végeinek a közepébe belenyomunk 1-1 szem mazsolát (én naná, hogy előbb mazsoláztam, aztán tojáskentem, de ezzel szerencsére nem követtem el végzetes hibát). Tiszta konyharuha, fél óra kelesztés.
A megkelt tekercseket betoljuk a 180 fokra előmelegített sütőbe, és kb. 20 perc alatt készre sütjük. Egy pohár tejjel/kakaóval mennyei reggeli/vacsora. Vigyázat, gyorsan fogy!


Jó étvágyat!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése