2015. január 16., péntek

Csülkös bableves



Apukám hatalmas kedvence a csülkös bableves. Eddig még nem próbálkoztam vele, mert 1. az életben nem főztem még csülköt, és eléggé aggódtam azon, hogy fog-e ez nekem menni, és 2. nem igazán vagyok oda a bablevesért (a csülökért pedig pláne nem). De most ráértem, és elhatároztam, hogy eljött az ideje annak, hogy nekiduráljam magam az elkészítésnek, mert apuka megérdemli:-). Körülnéztem a neten receptügyben, és a nosaltyn találtam egy olyat, ami megtetszett, így annak alapján készítettük el atyámmal, és némi telefonos segítséggel (az az igazság, hogy lövésem sem volt, hogyan kell rántást készíteni, arról meg végképp nem, hogy mikor kell beletenni a levesbe, még szerencse, hogy a családban nem csak én fordulok meg gyakran a konyhában). Nem hétköznapi kaland volt  a projekt kivitelezése, nagyon büszkék vagyunk magunkra, és teljes gőzzel habzsoljuk a nagyon finom végeredményt!

Csülkös bableves

Hozzávalók:
- 1 kg füstölt csülök (nálunk 1,8 kg-os kiszerelést sikerült szerezni a hentestől)
- 80 dkg fejtett bab (nálunk 90 dkg volt és az egyszerűség kedvéért konzerv, de ez kicsit kevésnek bizonyult, legközelebb többre lesz szükség az ideális állapot eléréséhez)
- egy csomag leveszöldség (ennek hiányában 2 db sárgarépa, 2 db fehérrépa, 1 zeller)
- 3 db burgonya
- 1 db tv paprika
- 2 db paradicsom
- 1 tk köménymag
- 4 db babérlevél
- 2 db vöröshagyma
- 4 gerezd fokhagyma
- 1 tk egész bors
- 2 ek ételízesítő (nálunk Vegeta)
- 2 ek kacsazsír (olajjal helyettesíthető)
- 2 ek liszt
- 1 tk pirospaprika
- víz a csülök főzéséhez
Elkészítés:
Előző este beáztatjuk hideg vízbe a csülköt és külön tálban a babot.
Másnap nekiállunk a csülökfőzés nem éppen kétperces műveletéhez. Egy óriási fazékba tesszük a csülköt, felöntjük annyi vízzel, hogy elfedje (hát én ezt nem tudtam, kaptam is a bucimra, hogy azért sül olyan lassan a husi, mert nem volt hozzá elég víz), dobjuk bele héjastól a vöröshagymát, a megtisztított fokhagymát, a babérlevelet, az egész borsot és a köménymagot. Az egész cuccot felpakoljuk közepes lángon a tűzhelyre, keresünk magunknak néhány órára elfoglaltságot, időnként ránézünk a husira, és ha már olyan puha, hogy már szinte magától leválik a csontról, elzárjuk alatta a gázt. A saját levében hűtjük langyosra, azután kiemeljük a csülköt, apróra vágjuk, félretesszük.
A csülök levét átszűrjük. A megtisztított zöldségeket feldaraboljuk.
Egy nagy lábosban feltesszük főni a leszűrt lében a babot. Ha már puha, mehet hozzá az ételízesítő, a kettévágott paprika és paradicsom és a zöldségek. 
Amíg a zöldségeket puhára főzzük, elkészítjük a rántást: egy serpenyőben felmelegítjük a kacsazsírt, kézi habverővel csomómentesre keverve hozzáadjuk a lisztet és a pirospaprikát. Ha megpuhultak a zöldségek, egy merőkanálnyi levest teszünk a rántásba, elkeverjük, majd az egészet belekeverjük a levesbe, pár percig főzzük. Végül hozzáadjuk az apróra vágott csülköt,megvárjuk, míg rottyan néhányat és már készen is vagyunk! Langyosra hűtjük, tányérra merjük, ízlés szerint tejföllel vagy anélkül gyorsított ütemben bekanalazzuk. Egyáltalán nem egészséges, de mennyeien finom leves!


Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése