2013. február 4., hétfő

Fonott kalács

Beköszöntött a február, lassan jön a tavasz. Hát, elég lassan, mert nálunk még híre-hamva sincs, de azért egyszer biztos jön. Addig marad a hidegben a jó meleg konyhában való tevés-vevés. Jó időszak ez a kísérletezésre. 
Már régen keresek egy igazán finom fonott kalács receptet, mert nagyon kalácsosok vagyunk: beaprított kalács, vajas kalács, vajas-lekváros kalács és a legdurvább: vajas-savanyú káposztás kalács (nem fújolunk! egészséges és nagyon finom! hát nincs bennetek semmi ízbeli kalandvágy?). Szóval nálunk a kalács fogyóeszköz (azaz mindig fogyóban van, nem lehet eleget sütni belőle), a mániám pedig a régi receptek gyűjtése, ezért nagyon megörültem, amikor a szeretetre hangoltan blogon rátaláltam erre a kalácsreceptre:

 Fonott kalács
Hozzávalók:
 - 50 dkg liszt (15 dkg rétesliszt és 35 dkg finomliszt)
- 4 dkg porcukor
- 1 tk tengeri só
- 1 citrom reszelt héja
- 2 dl tej
- 1 dl tejszín
- 2,5 dkg friss élesztő
- 10 dkg vaj
- 1 tojás sárgája
Elkészítés
Egy nagy tálba kimérjük a lisztet, hozzáadjuk a porcukrot és a sót, majd belereszeljük a citrom héját. A tejet és a tejszínt egy lábosba öntjük, meglangyosítjuk, elveszünk belőle 1 dl-t, a többit felforraljuk, majd levesszük a tűzről, és belekeverjük a hideg vajat, majd a tojássárgáját.
A külön vett 1 dl tejszínes tejet ráöntjük a lisztre, és belemorzsoljuk az élesztőt, majd kevés liszttel megszórjuk. Megvárjuk, amíg felfut az élesztő (nekem naná, hogy nem futott fel elsőre, nem estem kétségbe, kevés tejszínes tejet kivettem, mikróban felmelegítettem, és visszaöntöttem a lisztre, mindjárt tudták a kis élesztő gombák, hogy mi a dolguk). Ha felfutott az élesztő, hozzáadjuk a többi vajas folyadékot a liszthez, és bedagasztjuk a tésztát. Ha összeállt a tészta, 5 percet pihentetjük, majd újra átgyúrjuk, újabb 5 perc pihi, újabb átgyúrás, majd fél óra kelesztés, míg duplára kel a tészta (nem lennék én, ha ezt betartottam volna, az az igazság, hogy elmentem pár percre netezni, természetesen úgy maradtam, és csak kb. fél óra múlva jutott eszembe szegény magára hagyott tészta, de jól elvolt nélkülem is, szépen megkelt). 
A megkelt tésztát lisztezett felületen átgyúrjuk, és 3 egyenlő részre osztjuk. A tésztadarabokat egyenként kinyújtjuk, és szorosan feltekerjük, mint egy bejglit. A 3 rúdból hármas fonással kalácsot készítünk (mint látható, az én technikám közel sem tökéletes, de lelkesen próbálkozom). Letakar, újabb félóra alatt duplára keleszt. A hideg sütőbe tesszük a kalácsot, és 220 fokon elkezdjük sütni. Kb. negyed óra múlva lejjebb vesszük a gázt 180 fokra, és így sütjük még további kb. negyed órán át, amíg készre sül (tűpróba!)
Nagyon finom, omlós kalács, igazi régi, békebeli íze van, olyan mamás (mintha a nagymamám sütötte volna).
Jó étvágyat!





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése