2013. december 23., hétfő

Sütőtökös-narancsos-csokis bejgli


Nem lett szép, kirepedt a teteje, nem is sült át teljesen, de nagyon büszke vagyok rá, mert ő az én első bejglim! Hosszú évek óta a sógorom reszortja nálunk a bejgli megsütése, én csak kuktáskodni szoktam (korábban pék volt, nagyon sok apró titkot ellestem már tőle), azonban idén belém bújt a kisördög, és úgy döntöttem, itt az ideje, hogy én is megpróbálkozzam ezzel a hagyományos karácsonyi finomsággal. Nem lennék én, ha leragadtam volna a hagyományos mákos-diós tölteléknél, ezerrel dübörög nálam a sütőtök mánia, ezért amikor megláttam Chili&Vaniliánál a sütőtökös-narancsos-csokis ízpárosítást, azonnal elvesztem, és már álltam is neki a sütésnek. Tapasztalatlanságom miatt természetesen nem sikerült elsőre jól átsütni a bejglit, az új tölteléket még szokni kell, de nagyon finom lett, gyorsan el fog fogyni.

Sütőtökös-narancsos-csokis bejgli
Hozzávalók:
Tésztához:
- 1 dl tej
- 1 tk cukor
- 4 dkg élesztő (én simán beleraktam az 5 dkg-t, semmi baja nem lett tőle a tésztának)
- 75 dkg liszt
- 2 tk só
- 4 tojás sárgája
- 30 dkg puha vaj
- 2 ek tejföl
A tészta tetejére:
- 1 tojás fehérje
- 2 tojás sárgája
Töltelékhez:
- 50 dkg sütőtökpüre
- 6 dkg narancsdzsem
- 10 dkg (nád)cukor
- 1 narancs reszelt héja és leve
- 1 citrom leve
- 1 tk őrölt gyömbér
- 10 dkg kandírozott narancshéj (nekem nem volt, ezért nemes egyszerűséggel kihagytam)
- 10 dkg étcsoki apróra vágva
Elkészítés:
A tésztához a tejet meglangyosítjuk a mikróban, hozzákeverjük a cukrot, belemorzsoljuk az élesztőt, és hagyjuk felfutni.
Egy nagy tálba tesszük a lisztet, a sót, a tojássárgákat, a puha vajat és a tejfölt. Hozzáadjuk a felfuttatott élesztőt, majd bedagasztjuk a tésztát. Tiszta konyharuha, meleg hely, kb. fél óra kelesztés.
Amíg kel a tészta, elkészítjük a tölteléket. Egy lábosban összekeverjük a sült sütőtökpürét (sütőtököt kettévág, magokat kiszed, sütőpapíros tepsire tesz, kb. 1 óra alatt puhára főz, majd kikanalazza a héjából a puha húst, botmixerrel pürésíti), a narancslekvárt, a (nád)cukrot, a narancs héját és levét, a citrom levét és az őrölt gyömbért. A lábost feltesszük a tűzre, és kb. 10 perc alatt lekvár sűrűségűre főzzük a keveréket.
Ha megkelt a tészta, kettévesszük. Lisztezett felületen kinyújtjuk az egyik felét, rákenjük a sütőtökös-narancsos lekvár felét, megszórjuk kandírozott narancshéj felével (ez nálam most elmaradt), majd az apróra vágott étcsoki felével. A tészta két oldalát behajtjuk, majd feltekerjük, sütőpapírral borított tepsibe tesszük. Ugyanezt tesszük a másik felével, így két rúd bejglink lesz. A tetejét megkenjünk először a tojásfehérjével, így pár percig hagyjuk szikkadni. Aztán megkenjük a tojás sárgájával, először hosszában, majd pár perces szárítás után keresztben. Villával megszurkáljuk (ezt a lépést sikerül kihagynom, valószínűleg ezért repedt meg a teteje, nem baj, majd legközelebb sikerül), hogy távozni tudjon a gőz. 180 fokra előmelegített sütőbe toljuk, ahol kb. 50 perc alatt készre sütjük (tűpróba!).
Megvárjuk, amíg kihűl, aztán szeleteljük, kicsit szoktatjuk magunkat a hagyományostól eltérő ízhez, aztán szorgalmasan rájárunk, amíg kitart a bejgli.
Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése