2015. február 25., szerda

Diós rúd



A sógorom Pusztavámon született, az édesanyja ma is ott él, ezért természetesen nagyon sok ottani receptet ismer. Nagyon tetszett neki az Ízőrzők című tévéműsor, amelyet a faluban forgattak, sokat mesélt arról, hogy milyen finomak az ott bemutatott sütik, ezért nagyon örültem, amikor a karácsonyra kapott szakácskönyvemben felfedeztem többet is belőlük. Ezek egyike a diós rúd, amely egy helyi, ünnepi sütemény. Brutál mennyiség lesz egy adagból, de mivel nagyon ínycsiklandozóak voltak a fotók, a család pedig szeret nasizni, ezért nem csökkentettem a mennyiségeket. Természetesen a sógorom segítségét kértem az elkészítéséhez, szükség is volt rá, mert bár meglepően egyszerűen elkészíthető a sütemény, iszonyatos mennyiség lett belőle, a konyhámban mindenhol ezek a kis finomságok illatoztak, alig vártam, hogy kiszáradjanak, és vihessem a családnak, különben befaltam volna őket egyedül! Nem túl szép, viszont mennyeien finom házi sütemény!

Diós rúd



Hozzávalók:
- 10 db tojásfehérje
- 1 kg dió (75 dkg darált  és 25 dkg egész dió, durvára vágva)
- 1 kg porcukor
- 1 cs vaníliás cukor
- 5 csepp citromlé
Elkészítés:
A tojások fehérjébe beleborítjuk a porcukrot, valamint a vaníliás cukrot, és kemény habot verünk belőle. Nos, ez nekem sajnos sehogyan sem jött össze, pedig megpróbáltam mindent a habfixálótól a citromléig, de semmi sem használt, csak egy lágynál kicsit szilárdabb habot sikerült alkotnom, így sajnos a díszítés nem úgy sikerült, ahogyan szerettem volna, de az ízélmény kárpótolt a külcsín hiánya miatt. Legközelebb fél kiló porcukrot fogok használni, mert az 1 kg túl sok. 
Egy nagy tálba tesszük a darált és a durvára vágott diót, a hab felét óvatosan hozzákeverjük. Vastagon meglisztezett felületen hosszú, kb. fél cm vastag rúddá alakítjuk a tészta felét, kisebb lapokra vágjuk, melyeket sütőpapírral borított tepsibe sorakoztatunk, beoltjuk a 180 fokra előmelegített sütőbe, és néhány perc alatt készre sütjük. 
Ezután a tészta másik felével ugyanígy járunk el, a tepsiben kihűtjük a süteményeket.
A félretett tojáshabot néhány csepp citromlével újra átdolgozzuk, ezzel díszítjük a stanglikat.
Konyharuhával leterítjük a sütiket, egy éjszakán át szikkasztjuk, (én nem bírtam ki természetesen, még aznap este derekasan fogyasztottam belőle, de az vesse rám az első követ, aki ellent tudott volna állni a konyhában terjengő mennyei illatoknak), Elvileg több hétig eláll, de valójában max. 1-2 nap alatt el fog fogyni még ez a hatalmas mennyiség is, mert nagyon eteti magát ez a finom sütemény!


Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése