2015. február 20., péntek

Farsangi fánk



Kell nekem annyit netezni! Folyamatosan jönnek szembe velem a szebbnél szebb fotók a különféle rendű és rangú fajtáról, hát csoda, hogy rám tört a fánksüthetnék? Kicsit aggódtam, mert többször kísérleteztem már a műfajjal, de nem mindig jártam sikerrel, hol a tészta nem volt jó, hol én sütöttem szénné szegény alanyokat, de szerencsére eszembe jutott, hogy Limara zseniális szakácskönyvében ott van a tuti fánkrecept, mire várjak? Nem is halogattam a dolgot, már álltam is neki a februárban kötelező süteménynek. A szalag ugyan nem jött össze elsőre, de ennél nagyobb bajunk ne legyen, mennyeien finom lett a végeredmény, felvéve a családi kedvencek közé!

Farsangi fánk

Hozzávalók:
- 2,5 dl tej
- 4 ek cukor
- 3 dkg élesztő
- 60 dkg liszt
- csipet só
- 4 tojássárgája
- 0,5 dl rum
- 1 narancs reszelt héja
- 8 dkg olvasztott vaj
Tetejére:
- porcukor
- baracklekvár
Elkészítés:
A tejet meglangyosítjuk a mikróban, hozzáadunk 1 tk cukort, belemorzsoljuk az élesztőt, felfuttatjuk.
Egy nagy tálba tesszük a lisztet (stréberek szitálhatják is, én ehhez sajnos túlságosan lusta vagyok), elkeverjük a cukorral és a sóval. Hozzáadjuk a vajat, a tojássárgáját, a narancs reszelt héját, a rumot és az élesztős tejet. Ruhaujj feltűr, tésztát begyúr, tiszta konyharuhát reáborít, 45 percig langyos helyen pihentet.
Ha megkelt a tészta, lisztezett felületen ujjnyi vastagra nyújtjuk. Fánkszaggatóval kiszúrjuk, és egymás mellé sorakoztatjuk a gyúródeszkán, letakarjuk tiszta konyharuhával, 15 percig kelesztjük. Ezalatt egy nagy lábosban tetemes mennyiségű olajat melegítünk. 
A megkelt fánkok közepébe mélyedést nyomunk az ujjunkkal, és úgy tesszük őket a közepesen forró olajba, hogy a lyukas felük kerüljön lefelé. Egyszerre max. 4 fánkot teszünk a lábosba, mert eléggé megnőnek a sütés során. 
Amint az olajba kerülnek a tészták, azonnal lefedjük a lábost. Órát néz, másfél percet vár, fedőt levesz, lapáttal megfordít, fedő nélkül újabb másfél perc a másik oldalnak. És ennyi készen van az első kör, konyhai papírtörlővel fedett tálcára halmozzuk őket, és már jöhet is a következő adag. 
Langyosra hűtjük a fánkokat, megszórjuk a tetejüket porcukorral, a mélyedésekbe baracklekvárt halmozunk, és már indulhat is a habzsolás! Vigyázat, függőséget okoz!


Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése